آزمایشگاه آموزش آمار، احتمال و علوم داده
اعضای آزمایشگاه: دکتر احسان بهرامی سامانی، دکتر محمدرضا فرید روحانی، دکتر حسین حاجیابوالحسن، دکتر علیرضا طاهریون، دکتر ابراهیم ریحانی، دکتر محمدرضا سیدصالحی و دکتر یونس کریمی فردینپور
آمار و احتمال بهعنوان یکی از عناصر تعریفکننده سواد علمی در قرن بیست و یکم بهکار میرود و اهمیت آن بهعنوان یک جنبه از سواد علمی در اسناد برنامه درسی کشورهای زیادی در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. آموزش آمار و احتمال در کشور ایران، هنوز بهصورت آکادمیک، توسط هیچیک از دانشگاهها و مراکز علمی کشور مورد توجه قرار نگرفته است. عدم وجود مقالات در این حوزه، این مطلب را تایید مینماید، در صورتی که این تحقیقات نقش بهسزایی در تولید محتواهای آموزشی در کتابهای درسی در آموزش و پرورش و دانشگاهها ایفا مینمایند و این موضوع بهعنوان مشکل اصلی در حوزهٔ یادگیری ریاضی در آموزشوپرورش و دانشگاهها مطرح است. از سویی علم داده، یک علم میانرشتهای پیرامون استخراج دانش و آگاهی از مجموعهای داده و اطلاعات است، بهطوریکه علم داده از ترکیب مباحث مختلفی شامل ریاضیات، آمار و احتمال، مهندسی و علوم کامپیوتر تشکیل شده است. توجه به آموزش و مهارتآموزی نیز در این علم یکی از اهداف این آزمایشگاه به شمار میآید. این آزمایشگاه، بهعنوان اولین آزمایشگاه تحقیقاتی در حوزه آموزش آمار، احتمال و علوم داده در کشور بهمنظور انجام تحقیقات در حوزه آموزش آمار، احتمال مدرسهای و دانشگاهی و علوم داده در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۹۹ تاسیس شد.
هدف اصلی این آزمایشگاه انجام تحقیقهای اصیل و مورد نیاز بهمنظور بازنگری و تولید محتواهای استاندارد کتابهای درسی ریاضی در بخش آمار و احتمال (آموزش و پرورش)، کتابهای آمار و احتمال دانشگاهی و آموزش و مهارتآموزی در علوم داده است.
هدف اصلی این آزمایشگاه انجام تحقیقهای اصیل و مورد نیاز بهمنظور بازنگری و تولید محتواهای استاندارد کتابهای درسی ریاضی در بخش آمار و احتمال (آموزش و پرورش)، کتابهای آمار و احتمال دانشگاهی و آموزش و مهارتآموزی در علوم داده است.